LiFePO4 10Ah 12V WSPR Test

Om eens een idee te krijgen wat ik nu met deze DIY LiFePO4 batterij kan doen heb ik vorige vrijdag een testje gedaan met WSPR.

Met de Yaesu FT-857-D, gekoppeld aan de PC via de CAT interface en met behulp van het programma WSJT-X kan je gemakkelijk zo een test uitvoeren. Vorig jaar heb ik dezelfde test gedaan met een commerciële LiFePO4 batterij van 4200mAh. En daar heb ik de data nog van. Ik kan dus een objective vergelijking maken. Want zoals Adam Savage van de Mythbusters het zegt, “the only difference between science and screwing around is writing it down”.

Om 6u36 UTC ben ik begonnen met het ontvangen van WSPR signalen. 20% van de tijd werd er gezonden (TX) met 5W de rest van de tijd werd er geluisterd (RX).

Hoewel het effectief ontvangen van signalen niet het doel was van de test, was het wel fijn om te zien dat we ZL1EE’s signalen van de andere kant van de wereld netjes binnenkregen.
ZL1EE gebruikte 10W. Zo zie je maar dat je met de juiste propagatie niet veel nodig hebt om de wereld rond te komen. Om 06u40 UTC zaten we beide in de grayzone (Hier was de zon net op, in New Zeeland ging de zon onder) en dat zorgde heel waarschijnlijk voor deze mooie opening.

170929 0640 1 -25 3.01 7.0401296 ZL1EE RF72 40 0 5391 0

Tijdens de test heb ik regelmatig de spanning van elk van de cellen gemeten. Zowel tijdens RX als TX. De 4 afzonderlijke cellen bleven dankzij het BMS mooi in balans, met een afwijking van nooit meer dan 0,02 V. Pas helemaal op het einde begon ik een grotere afwijking te zien in één van de 4 cellen.

Om 11u34 UTC hield de batterij het voor bekeken en sloot het BMS de spanning af. De spanning van één van de cellen was tot 2,5V gezakt. De rest van de cellen gaven nog 3,18V aan. Als we in het achterhoofd houden dat de spanning van LiFePO4 cellen vrij stabiel blijft gedurende een groot deel van de ontladingscyclus, en dat pas heel op het einde de spanning aanzienlijk zakt, dan kunnen we concluderen dat één van de 4 cellen net iets minder capaciteit bevat dan de andere 3. Hoeveel dat verschil is heb ik nog niet kunnen uitzoeken, en ik ben er ook nog niet helemaal uit of het effectief om een slechtere cell gaat, of dat dit binnen de marge van de specificaties valt. Voor hetzelfde geld hielden de andere cellen er twee minuten later ook mee op.

Ik ben ook nog niet zeker of het BMS de spanning afschakelde omdat één cel 2,5 V bereikte, of omdat het verschil tussen de andere cellen te groot werd. Volgens de geringe info die ik bij de verkoper van het BMS op AliExpress vond zou het BMS tot 8V kunnen werken. Dat is 2V per cel (wat trouwens ook het minimum is dat de fabrikant van de cellen aangeeft).
Anderzijds is 2,5V wel een mooie veiligheidsmarge om de cellen niet te beschadigen.

Met deze 10Ah LiFePO4 batterij ben ik dus 5 uur QRV geweest. Waarvan 1 uurtje in uitzending en de rest op luisterstand.
Met de 4200mAh batterij was ik 2 uur en 45 minuten QRV. De 10Ah batterij scoort dus net iets slechter. Alhoewel, de totaalprijs van de 10Ah batterij was inclusief verzending maar 5 euro duurder dan die van de 4200mAh batterij. 2 uur en 15 minuten extra QRV voor maar 5 euro is zeker niet slecht!

Conclusie van de test: Hoewel ik er net iets meer van verwacht had, doet de 10Ah batterij het zeker niet slecht. Een prima aankoop die ik zeker en vast zou overdoen.

Golb

Dertiger, echtgenoot, papa. Longboarder met Ti in de pols, bushcrafter, geek. Introvert, fotograaf, motard en radio amateur.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *