Er valt her en der wat te lezen over het toenemend aantal tweewielers die dezer dagen weer buitenkomen na hun winterslaap.

Vorig weekend mocht ik ook weer getuige zijn van het machogedrag van twee 50 plussers uitgedost in veel te dure, vol reclame, spannende pakjes met een zeemvel in. Zo van die pakjes die een echte wielrenner gratis krijgt van zijn sponsor en waar de amateur veel geld voor geeft. Vandaag ben ik Tom Boonen, en wie zijt gij?

Ik had mijn motor, die ik zelf voor de eerste maal dit jaar van stal had gehaald, nog maar pas rustig warm gereden of ik kwam ze al tegen. ‘t Is te zeggen, ik reden voor mij. Zoals het een echte wielrenner betaamt natuurlijk niet op het fietspad, maar erlangs. Wanneer we op nog geen 20 meter van Café Den Dorstige Coureur zijn steken de twee heerschappen hun linkerarm uit en kijken achterom. Ze zien mij aankomen en rijden langzaam richting het midden van mijn rijstrook. Ze blijven mij aankijken en merken dat ik niet van plan ben om te stoppen en beginnen grimassen te trekken omdat ze hun voeten niet uit hun klikpedalen krijgen omdat ze dreigen stil te vallen als ik hen niet wil doorlaten. Op het fietspad stoppen om dan mooi recht over te steken zoals ze dat elke vijfjarige kleuter al aanleren kwam natuurlijk niet in hun op. Hun gemiddelde snelheid van hun kilometrikske zou anders te fel omlaag gaan.

Moest ik met een SUV gereden hebben, ze zouden het nog niet eens in hun hoofd gehaald hebben om al half te willen oversteken, maar van een motor hebben ze geen schrik. Ik anders wel van hun, want hoewel ik in mijn recht zou geweest zijn (zij maakte een manoeuvre, ik reed rechtdoor) zou het sowieso pijn gedaan hebben moest ik hun aangereden hebben. In de auto heb ik daar minder schrik voor.

Maar wat is dat toch met die wielrenners. Waarom kunnen die niet op het fietspad rijden? Als hun banden niet sterk genoeg zijn, dan moeten ze maar andere banden gebruiken. Waarom moeten die mannen een hobby uitoefenen waarbij ze andere mensen moeten hinderen? Ieder zijn ding natuurlijk, maar waarom moeten die fietsen ook allemaal zo licht zijn? Om harder te kunnen rijden? Maar wat is eigenlijk het doel van hun hobby? Een goede conditie kweken of veel kilometers afleggen. Als je met koersfiets 100 km kan fietsen, en met een hybride fiets maar 60 km, maar met dezelfde moeite, waarom fietsen ze dan niet op hybride fietsen, mooi op het fietspad en ‘t is evengoed voor hun conditie. Ze moeten toch nergens snel zijn, want ze doen het in hun vrije tijd.

Ik ga het er hier bij houden, want er zijn ook nog andere (gemotoriseerde) tweewielers waar ik horens van krijg. Dat soort caféracer dat je inhaalt op dezelfde rijstrook als waar jij op rijdt. Niet dat ik jaloers ben dat ze harder rijden, maar soms merk je pas echt laat dat ze langs je rijden (zelfs al spiegel je frequent). En ik behoud mijzelf het recht om de ganse rijstrook te gebruiken. Dat is wettelijk toegestaan zolang je in je eigen rijstrook blijft en ik doe dat ook. Wanneer er een flauwe linkse en rechtse bocht is, dan rij ik daar mooi de ideale lijn door. Er zal dan maar net weer een klojo mij willen voorbijsteken…

7 Replies to “Wieler- En Andere Terroristen”

  • Heb er elke week minstens 4 keer last van. Wordt er gek van 😀

    Facebook groep op komst? 😀

  • Ok, toch even een reactie plaatsen als wielertoerist!

    Ten eerste even verduidleijken waarom wij SOMS niet op het fietspad rijden. Hebt u als eens een koersfiets van dichtbij bekeken? De bandjes en de wielen zijn niet zo stevig als die van andere fietsen.Er wordt, ook door niet-wielertoeristen, al eens gevloekt op de staat van het fietspad. Ik ken er genoeg waar er putten op bulten inzitten die niet te doen zijn om met een koersfiets over te rijden. We kiezen daarom soms de weg bij mezelf doen we dit meestal als we met een klein peletoneke zijn. We staan liefst niet elke kilometer een kwartier stil om een nieuwe band op onze fiets te leggen.

    En ja onze fietsen zijn wat aan de lichte kant en zo dus ook minder stevig maar zoals u al gezegd hebt doen we dit om sneller en verder te rijden. Ik denk niet dat u kan ontkennen dat u eens niet graag snel optrekt een eens wat sneller rijdt dan toegelaten is met uw motor of auto. Het zit in de natuur van de mens. Van eens snel te gaan krijgen we een kick. waarom zijn anders de meeste atracties in een pretpark aan de snelle kant?

    Ik moet wel zeggen dat je altijd zotten hebt op ne fiets. Maar die heb je altijd. Je ziet ook wekelijks wel eens iemand in een snelle auto je voorbijrijden tegen een veel te hoge snelheid. Daarom wil ook niet zeggen dat elke autobestuurder gevaarlijk en onsportief rijdt.

    Ik probeer me altijd aan de regels te houden behalve als het fietspad er echt te slecht bijligt of geblokkeerd wordt door nen auto.

    Voila,dit moest ik toch even kwijt.

  • Volledig mee eens, en we moeten inderdaad niet veralgemenen. Maar eigenlijk zeg je dat je een hobby hebt die je door het wanbeleid van de gemeente of Bruggen en Wegen niet op een legale manier kan uitoefenen.

    Net zoals je niet met slicks op de openbare weg mag rijden, zou je ook kunnen zeggen dat je je voertuig zo moet uitrusten dat het wél op een legale manier aan het verkeer kan deelnemen. En in geval van hobbels en putten is een mountainbike misschien wel een optie. (ik overdrijf ik weet het)

    Ik moet ook toegeven dat ik iedereen wel eens harder rijdt dan toegestaan én dat ik mij niet altijd erger aan wielertoeristen. Iemand die op een recht stuk netjes tussen de wegmarkering en het fietspad rijd hindert mij niet. Iemand die een dwingend of onvoorspelbaar manoeuvre maakt omdat hij zich een profwielrenner waant die aan een etappe Luik-Bastogne-Luik deelneemt ergert mij wel. De plaats van een fietser is immers op het fietspad, of uiterst rechts, niet in het midden.

  • Kwaad worden als er evensnel wordt gereden met een normale fiets maak ik ook veel mee… Waarom mag dat niet dan? Ik rij altijd redelijk snel met mijn mountain bikeske. En soms ook me een gewoon fietske… Maar rij soms evensnel of sneller dan de gastjes met de strakke broekjes. En dan worden ze kwaad.
    Mjh ergernis is er toch wel… (bij 80%)

  • Weet je wat het probleem is?

    Het Perpetuum Mobile.

    Op één of andere manier denken fietsers dat ze er één zijn, en kost wat kost in beweging moeten blijven. Remmen is sterven, want dan daalt dat levensbelangrijke gemiddelde.

    Steek ze in een roedel en ze worden zelfs pretentieus.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.