Moto gymkhana (motorbehendigheid in het Nederlands) is een motorsport waarbij deelnemers, individueel en zo snel mogelijk, een met verkeerskegels uitgezet parkoers moeten afleggen. De motor die je hiervoor gebruikt moet straatlegaal zijn: je moet ermee op de openbare weg mogen rijden.

Moto gymkhana is ontstaan in Japan in de jaren ’70, maar is ondertussen ook in Europa en in België aan populariteit aan het winnen.

Eén van de basisoefeningen is de GP8. Starten doe je vanuit de startbox, dan maak je 5 achtjes en stop je in de stopbox. De tijd start zodra je met je motor over de startstreep rijdt en stopt wanneer je in de stopbox stil staat met minstens 1 voet op de grond.

De setup van de GP8
GP8

De beste Japanse tijd ligt ergens rond de 26 seconden. De beste tijd in de UK rond de 30 seconden.

Mijn beste tijd vandaag is ook iets met een 6… ongeveer 56 seconden.

Door sneller te vertrekken, en sneller te stoppen kan ik al gemakkelijk 2 à 3 seconden van de tijd afdoen. Dat ga ik volgende keer zeker proberen. Verder zal het oefenen, oefenen en oefenen worden om korter bij de kegels te blijven, om scherper in te sturen (tot full lock) en om dieper in te leunen.

Mijn doel voor dit jaar is 45 seconden. Met wat oefenen moet dit te doen zijn. Niet dat dit cijfertje voor mij zo belangrijk is, maar het is zeker zo prettig als je in een smalle straat een U-bocht kan maken zonder met je voeten aan de grond te komen, laat staan dat je even achteruit moet stappen. Elk beetje extra behendigheid is mooi meegenomen. Zeker op de motor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.