Ik had vrijkaarten gewonnen, dus ben ik ook maar eens gaan kijken naar het princes Elisabeth onderzoekscentrum.

We hadden een slecht moment gekozen (ik had het wel kunnen denken), want onder de middag stond het daar vol met gepensioneerde die de ganse dag tijd hebben, maar moeten gaan zien als een werkende mens pauze heeft. Terugkomen op een later tijdstip zat er niet in en twee uur aanschuiven om een onafgewerkte houte constructie te bekijken vond ik geen goed idee. Dus heb ik maar wat foto’s van de buitenkant genomen.

De sneeuwmobiel die alles van Tour & Taxis naar Antartica zal rijden:

06092007010.jpg

Het aanhangwagentje:

06092007011.jpg

Vooraanzicht:
06092007012.jpg

06092007013.jpg

De houten steunbalken dienen hier maar om de constuctie te ondersteunen omdat ze niet volledig in de grond verankerd is. Op Antartica zullen de metale steunbalken de klus alleen moeten klaren.
06092007014.jpg

06092007015.jpg

Een zijaanzicht van de ingang:
06092007016.jpg

Een dwarsdoorsnede:
06092007017.jpg

Wat was er nu zo speciaal aan dit onderzoekscentrum? Het zou het eerste “zero-emission” onderzoekscentrum zijn van de wereld. Alle materialen zijn van hernieuwbare of recycleerbare bronnen. Het onderzoekscentrum is eerst in Brussel in Tour & Taxis opgebouwd om dan als bouwpakket te verschepen naar Antartica. Dat het nuttig is om eerst alles in Brussel op te bouwen is ondertussen al bewezen. Grote en kleine constructie fouten zijn aan het licht gekomen, en voor elk van hen is een oplossing gevonden. Ik kan mij voorstellen dat een probleem oplossen in de koude in Antartica heel wat meer energie vergt dan in Brussel.

Meer informatie over het princes Elisabeth onderzoekscentrum kan je hier vinden:
http://www.antarcticstation.org/

Meer info over de International Polar Foundation hier:
http://www.polarfoundation.org/index.php?lg=en

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.