Verschillende kranten berichtte er gisteren over: de dag van de lege trein. Wie de initiatief nemers waren van de ketting mail was zogezegd niet gekend, en verder informatie ontbrak. Ik vond het vreemd dat hier nog geen site over bestond. Dus ben ik maar eens wat gaan google’en. Via een reply op een post in het blog van Spoorvreter, stootte ik op volgende link: http://actielegetrein.741.com/.

Vrijwillige “staking”
van de treinreizigers.
Geweldloos protest
tegen vertragingen,
gijzeling door stakingen,
slechte dienstregeling.

De Belgische treinreizigers zijn het beu: overvolle treinen tijdens de spitsuren, een gammele nieuwe dienstregeling sinds begin december, systematische kleine of grote vertragingen, ridicule compensaties bij vertragingen, vuile treinen, gebrekkige communicatie in de stations, afgeschafte haltes en vooral de reeks stakingen die de pendelaar gijzelen. Daarom laten we op 7 april 2008 de macht van de reiziger zien: op die datum zullen de treinen leeg rondrijden.

We zijn niet tegen vakbonden, niet tegen het NMBS-personeel, niet tegen de NMBS-top, niet tegen de minister van verkeer. We willen alleen stipte, propere en veilige treinen.

Verder kan je op de site ook nog enkele alternatieven vinden voor het staken, een een lijstje van gebeurtenissen die vooraf zijn gegaan aan het organiseren van deze dag van de lege trein.

Ik erger mij ook aan vertragingen, stakingen, slechte dienstregelingen en vuile treinen, maar ik stel mij wel vragen bij de actie. Wat is het nut van een lege trein? De meeste pendelaars hebben toch een abonnement, dus de NMBS zal er niets bij verliezen. Meer zelfs, de treinen zullen minder energie nodig hebben om zich voort te bewegen. Gaat iedereen een dag verlof nemen, of neemt iedereen de auto naar het werk? Dan kunnen we ons wat gaan ergeren in de file. Alsof dat beter is?

Zijn er geen alternatieven voor deze reizigers staking? Ik denk dan eerder aan een afgezwakte versie van de IC Firm, voetbal hooligans die zich verbonden voelen met West Ham United. Zij danken hun naam aan het feit dat ze steeds de IC trein nemen om naar een wedstrijd te gaan. Zonder te betalen weliswaar. Geweld en vandalisme zijn absoluut onaanvaardbaar, maar ik hou wel van het idee, dat pendelaars de controle over een trein zouden overnemen. Eigenlijk beperkt dit zich tot het niet tonen van uw vervoersbewijs.

Als niemand zijn vervoersbewijs laat zien, kan de conducteur weinig ondernemen. Veel nut heeft dit niet, want je raakt er niemand mee. Is het nog niemand opgevallen, dat wanneer een trein meer dan 15 minuten vertraging heeft, dat er dan geen conducteur langskomt? Dat zou zo ook moeten zijn de dag na elke staking…

Ach ja, pendelaars zijn nu eenmaal eenlingen. Niet tegenstaande we met duizenden zijn, zullen zij zich zelden in groep verzetten. Buiten wat gemopper blijft het meestal zeer rustig. Ik heb nog nooit geweten dat boze reizigers een station bestormde. Neen natuurlijk niet, want dan zijn er nog meer vertragingen…

Ik verwacht zeer weinig van deze dag van de lege trein. Maar ik kan het ongenoegen van de initiatiefnemers wel begrijpen.
Op 7 april zal ik waarschijnlijk de trein nemen… of misschien neem ik toch een dag verlof of werk ik van thuis. Dat zal afhangen van de bekendheid van de actie over drie maanden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.