Elk excuus is een goed excuus om een extra zaklamp te kopen. Als dat excuus dan nog eens “dan kan ik in het donker longboarden” is, dan is dat een dubbel zo goed excuus.
Ik was al langer aan het uitkijken naar een nieuwe hoofdlamp. Maar een hoofdlamp waarmee je ook kan longboarden in het donker is niet goedkoop. Ze moet niet enkel veel licht geven, maar moet ook over een goede batterij beschikken. Die batterij moet bovendien oplaadbaar zijn, en als het even kan ook courant verkrijgbaar zijn.
Ik heb lang getwijfeld tussen de Petzl Nao en de Led Lenser H14R.2. Beide hoofdlampen beschikken over een herlaadbare batterij en kunnen ook werken met AAA of AA batterijen. De pluspunten van de Petzl Nao waren de reactive lighting (de lichtsterkte wordt automatisch aangepast – sterk licht om ver te kijken, zacht licht om dichtbij te zien) en de mogelijkheid om hem gemakkelijk op een helm te dragen. Nadeeltje van de Petzl Nao was dat hij als backup batterij slechts plaats voorziet voor 2 AAA batterijtjes, en dat de lichtopbrengst dan aanzienlijk minder is.
De Led Lenser H14R.R heeft dan wel geen reactive lighting, maar je kan de lichtsterkte regelen via een draaiknop op het batterijcompartiment en de lichtbundel afstellen door de lens te verschuiven. Bovendien kan je naast de meegeleverde oplaadbare batterij ook gebruik maken van 4 AA batterijen. Twee 18650 batterijen behoren ook tot de opties. Al denk ik wel dat dit met de versie van de H14R.2 die ik heb niet mogelijk is, en dat deze dan slechts werkt op 1 18650 batterij (later meer hierover).
De uitgebreidere batterij mogelijkheden en de iets lagere prijs (125 euro) hebben mij voor de Led Lenser doen kiezen.
Wanneer ik de hoofdband op zijn maximale grootte instel, past de hoofdlamp net rond mijn skatehelm. De topband heb ik wel verwijderd want die zorgt er anders voor dat de lamp omhoog getrokken wordt. Door de rondingen in de bevestigingsplaten van de lamp en het batterijcompartiment, blijft de lamp zonder topband gelukkig wel mooi op haar plaats zitten.
In de draaiknop op het batterijcompartiment zitten bovendien enkele rode leds. Met een druk op de knop kan je die activeren, met twee drukken kan je ze laten knipperen. Zo ben je ook langs achter zichtbaar, al moet ik toegeven dat die zichtbaarheid eerder beperkt is. Het fietslicht dat ik achteraan mijn rugzak bevestig zal ik blijven gebruiken. De rode ledjes van de hoofdlamp zijn geen waardig alternatief.
Om nu even terug te komen op de verschillende batterij opties. Standaard is er een oplaadbare batterij meegeleverd van 3,7 V met een capaciteit van 4400 mAh. Behalve deze meegeleverde batterij kan je ook vier AA batterijen gebruiken. Die moet je dan verticaal in de batterijhouder steken.
Wat mij opvalt in dit model, is dat er in tegenstelling tot het gelijknamige H14R.2 model dat maar 850 lumen levert (dit model levert 1000 lumen), twee contacten minder aanwezig zijn in het batterijcompartiment.
Ik ga ervan uit, dat als je twee 18650 batterijen gebruikt, dat deze parallel moeten geschakeld worden. Een 18650 batterij levert immers 3,7 V, evenveel als de meegeleverde oplaadbare batterij. Die oplaadbare batterij is waarschijnlijk opgebouwd uit twee parallel geschakelde 18650 batterijen. Wanneer je twee losse 18650 batterijen in het batterijcompartiment zou steken, dan gaat er maar eentje de contacten raken, en de andere geen enkel. De lamp zal waarschijnlijk wel werken, maar je zal halverwege de batterijen van plaats moeten wisselen.
Waarom er dan twee contacten aan de + kant zijn, en maar een aan de min kant, dat is mij nog niet duidelijk… Dat zou ik eens moeten nameten en uitpluizen.