Controle Van Treinkaart

Het is mij opgevallen dat sinds de invoering van de mobib treinkaart, de controle van de vervoersbewijzen op een heel andere manier gebeurt. Niet onlogisch, want de mobib kaart moet je “scannen” om te weten of ze geldig is voor het traject en de klasse van het rijtuig waar je in zit. Maar wat ik vooral vaststel is dat de controle veel minder nauwkeurig gedaan wordt. Bij de oude moederkaarten moest de treinbegeleider kijken of het traject correct was, de geldigheidsdatum nog niet verstreken was en of het nummer van het validatieticket overeen kwam met dat op de moederkaart. In een weg had hij dan ook je foto gezien. Met de treinkaart reizen van je vrouw (moest je dat willen hé, puur hypothetisch) was dan niet zo evident, of je moest een pruik opzetten.

Nu gaat het helemaal anders. Je geeft aan de treinbegeleider je mobib kaart, waarna hij die tegen zijn draagbaar computertje houdt, om te zien of je kaart nog gevalideerd is. Je hoort een piep (liefst) of en peut en je krijgt je kaartje terug.

NMBS Treinkaart

Bij wijze van onderzoek geef ik mijn mobib kaart al twee maanden met de achterkant naar boven aan de treinbegeleider. Geen enkele treinbegeleider heeft de kaart omgedraaid en naar de foto gekeken. Had ik rondgereden met de treinkaart van Oprah Winfrey, ze hadden het niet gezien.

Ik zou eigenlijk wel eens willen weten waarom ze dat niet doen. Zouden ze daar de opdracht toe gekregen hebben? Of is het gewoon veel te tijdrovend om de kaart te draaien en naar de foto te kijken? Of doen ze dat uit respect voor mijn privacy? Want in tegenstelling tot bij een oude moederkaart staat op de mobib wel mijn naam duidelijk leesbaar. Ik zou het eigenlijk eens moeten vragen.

Golb

Dertiger, echtgenoot, papa. Longboarder met Ti in de pols, bushcrafter, geek. Introvert, fotograaf, motard en radio amateur.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.