Categories: Trein

Belastingtip Voor De Pendelaar

De bruine enveloppe is ondertussen alweer binnen, en tegen 2 juli moet ze ingevuld terug buiten. Een belastingbrief invullen zorgt altijd voor een beetje stress, al is het maar om alle documenten bij elkaar te vinden, en om alles juist over te schrijven. Maar als ik u zeg dat ik voor u een tip heb die u heel wat kan opbrengen, dan zal u daar heel wat vrolijker van worden.

Wist u dat het verschil in belastingen tussen het kiezen voor het forfaitaire bedrag voor beroepkosten, of het werkelijke bedrag voor beroepskosten meer dan 1000 euro kan zijn? Klinkt interessant hé?

Sinds aanslagjaar 2007, inkomstenjaar 2006, is het aantal kilometers woon- werkverkeer dat u mag inbrengen opgetrokken van 75 km tot 100 km (enkele rit). Vanaf vorig jaar kan u dus maximum 200 km per dag inbrengen.

Wie met zijn eigen wagen gaat werken mag de kosten hiervan inbrengen. Hij kan dan kiezen om de werkelijke kosten te bewijzen (benzine, onderhoud etc), of gebruik maken van het forfaitair bedrag van 0,15 euro per km. Wie met de fiets gaat werken mag ook 0,15 euro per km aftrekken. Het zou niet eerlijk zijn dat iemand die met het openbaarvervoer gaat werken hier niet van zou kunnen profiteren. Daarom is er beslist dat iedereen die naar het werk gaat met een ander vervoersmiddel dan een auto ook 0,15 euro per km mag inbrengen. Onder een ander vervoersmiddel dan een auto verstaan we o.a. het openbaar vervoer, de fiets, de motor, een lichte vracht (SUV). Als die mensen dan ook nog eens hun kosten zouden moeten bewijzen, dan zouden vooral de gebruikers van het openbaar vervoer benadeeld zijn, want een jaarabonnement kost maximum iets van een 2300 euro, en dat is makkelijk te bewijzen. Dus is er beslist dat je niet verplicht bent om die kosten te bewijzen!

En dat kan een aardig centje opbrengen. Ik heb even vlug een Excel bestandje in elkaar gestoken om het simpel uit te leggen. Ik heb wel geen rekening gehouden met de werkelijke belasting percentages, maar het geeft wel een beeld van hoe groot het verschil voor u kan zijn. Wie het exacte verschil wil kennen moet dat maar eens uitrekenen via Tax-Calc. Dit kan volledig anoniem.

Door wat met de waarden te spelen zal je zien dat je al voordeel kan halen wanneer je op meer dan 70 km van je werk woont. Maar dan moet je oppassen dat je werkgever je niet teveel terugbetaald voor je woon- werkverkeer (sommige werkgevers betalen 150% terug van je treinabonnement). Het nadeel van het kiezen voor werkelijke beroepskosten is dat de terugbetaling voor woon- werkverkeer dan belastbaar is. Wanneer je kiest voor forfaitaire beroepskosten is dit vrijgesteld.

Wie 40 000 euro per jaar verdient, 100 km van zijn werk woont, en waarvan de werkgever 1200 terugbetaald voor het woon- werkverkeer, kan hier meer dan 1000 euro voordeel mee halen! Niemand betaalt toch graag teveel belastingen?

Hoe met je dat nu invullen?
In vak 4, rubriek 11 a vul je het bedrag in van de terugbetaling van het woon- werkverkeer.
In vak 4, rubriek 11 b vul je niets in, want je kan niet genieten van de vrijstelling als je er voor kiest om de werkelijke beroepkosten in te geven.
In vak 4, rubriek 12 (forfait verre verplaatsing) vul je niets in, hier heb je geen recht op wanneer je kiest om de werkelijke beroepskosten in te geven.
In vak 4, rubriek 14 (Andere beroepskosten) vul je dan het bedrag in dat je bekomt door het dagelijks aantal kilometer te vermenigvuldigen met het aantal dagen dat je gewerkt hebt en met 0,15 euro per km. Als notitie bij dit vak kan je deze berekening ingeven, om aan te tonen hoe je aan dit bedrag komt.

Golb

Share
Published by
Golb

Recent Posts

To Do List For 2024

Porting the Autmatic Magnetic Loop Tuner project to the Teensy 4.0 platform Building a Nano…

4 months ago

Klein Gelukske – Opinel 9

In de kringloopwinkel een spiksplinternieuwe Opinel 9 vinden, met het originele antidiefstal stripje er nog…

11 months ago

Z-Match – Soldering It All Together

Now that the two toroids are prepared, and everything is already mounted into the enclosure…

1 year ago

Z-Match – Winding Toroid T2

The project descibes to use a FT37-43 toroid. This toroid is manufactured by Amidon. I'm…

1 year ago

Z-Match – Winding Toroid T1

Green wire, 5 turns Start with the green wire. In the parts list it is…

1 year ago

Z Match – Preparing The Enclosure

The original design features the Radio-Shack P/N 270-233 box, wich measures 5" 1/16 x 2"…

1 year ago