Wat een gedoe rond de nieuwe iPhone. Schitterend hoe je een product kan hypen zonder dat het nog innoverend is. Ok, de eerste iPhone was een half jaar geleden cool, omdat nog niemand zo een gebruikersinterface op de markt had gebracht. Maar nu, die nieuwe iPhone, wat is daar zo speciaal aan?

Geen enkele van de specs zijn best in class. Op misschien het intern geheugen na dan. Maar dat is dan weer niet uitbreidbaar. Een andere telefoon fabrikant zou zijn klanten de keuze laten als het gaat over uitbreiding van het geheugen. Apple lanceert twee aparte modellen. Eentje van 8 GB en eentje van 16 GB. Maar wat doe je in godsnaam met 16 GB. Meer zelfs, wat doe je met 8 GB op je mobieltje?

8 GB muziek is ongeveer gelijk aan 8000 minuten, dat zijn 5 ganse dagen. Natuurlijk kan je er ook films opzetten, maar dan kan je er nog 6 films op kwijt. Waarom zou je zes films tegelijk willen bij u hebben? Gewoon even opnieuw synchroniseren als je de volgende wil zien. Iedereen loopt tegenwoordig toch ook rond met een laptop.

Wat is er dan wel geweldig aan de iPhone? De prijs! $ 199 voor de 8 GB versie en $ 299 voor de 16 GB versie. De prijs in euro’s is nog niet gekend, maar het zou mij niet verwonderen moesten die hetzelfde zijn (en dus de helft duurder: resp. € 199 en € 299). Dat is gemiddeld gezien maar de helft van de HTC Diamond, die waarschijnlijk rond de € 500 zal gaan kosten. Of anders gezegd: je kan twee iPhones kopen voor 1 HTC Diamond.

Apple heeft begrepen dat hun prijzenpolitiek (% vragen aan de operatoren op, met de iPhone gegenereerd, data verkeer) in Europa niet werkt, en kiest ervoor om hun marktaandeel te vergroten door de prijs te laten zakken. Je moet tegenwoordig geen hardware maar diensten verkopen. Hoe meer mensen je hardware bezitten, hoe meer diensten je zal kunnen verkopen. Je moet als het ware zelf een markt zien te maken voor je producten. En die dan tegen een redelijk, drempel lage, prijs verkopen. Schaalvergroting…

Net zoals de gratis 3G telefoons bij gesubsidieerde abonnementen in het buitenland, zal de iPhone ook dit keer zorgen voor nieuwe producten waar de consument beter van zal worden. Het feit dat Mobistar de iPhone niet op 11 juli zal lanceren versterkt alleen maar mijn vermoeden. “De systemen” zouden nog niet klaar zijn om de iPhone te verkopen. De kassa’s? De logistieke software? Dat kan toch geen probleem zijn om die op enkele dagen de updaten?

Met de systemen bedoelen ze waarschijnlijk hun billing systeem dat nog moet voorzien worden van een flat fee data optie. Want wie wil profiteren van alle features van de iPhone, heeft echt wel wat meer bandbreedte nodig dan de 50 mb die nu gangbaar zijn bij de verschillende providers. De iPhone zal Mobistar geen windeieren leggen!

Ik kijk al uit naar de reacties van Base en Proximus!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.