Op een dag na, een jaar geleden, ben ik begonnen met longboarden. In dat jaar heb ik ongeveer 250 km op m’n board gestaan. Op zich is dat niet zo super veel, maar je moet langzaam beginnen hé. Eerst maakte ik tripjes van 5 km, met de nodige rustperiodes tussen om de spieren en pezen te laten wennen aan het longboarden. Nadat ik een hartslagmeter gekocht had ben ik begonnen met langere tochtjes van 10 km.

Januari, februari en maart ben ik geen enkele keer gaan boarden. Telkens ik er zin in had was het slecht weer. Maar sinds april hou ik er de regelmaat in. Elke week minstens één keer longboarden. Eerst 10 km, maar dat heb ik opgebouwd tot 15 km per keer. Dan tikken de kilometers wel aan natuurlijk.

Deze maand (juni) heb ik al 70 km op de teller staan. Mijn tweede mijlpaal in de 4 x 100 km komt zo in het vizier. (4 x 100 km: 100 km in een jaar (2014), 100 km in een maand, 100 km in een week en 100 km in een dag). Elke training zie ik mijn gemiddelde hartslag wel dalen, maar mijn gemiddelde snelheid blijft net onder de 14 km/uur liggen. En dat terwijl andere longboarders in mijn Endomondo Challenge, gemakkelijk 20 km/uur halen. Om uit te sluiten dat het aan de lagers ligt (na een tripje aan de kust zaten ze vol zand en zat er corrosie op de shields) ben ik er vandaag nieuwe gaan halen bij Yeti Boards in Genk.

Binnen gegaan met het idee om Bones Reds te kopen, maar na advies buiten gekomen met Biltin’s

Het voordeel van de Biltin’s: de spacer én de speedring zitten in één stuk verwerkt in de lager. Verder zit er ook geen shield aan de binnenkant. Dat hoef je er dan ook niet af te priegelen als je de lagers wil onderhouden. Want dat was mijn vereiste nummer één: je moet de lager gemakkelijk zelf kunnen poetsen en smeren. Dat is niet het geval bij de lagers die standaard bij m’n longboard zaten. Daarvan kon je de shields niet verwijderen. Bovendien waren dat lagers die ingevet waren (en niet geolied) en ben ik de helft van het vet verloren toen ik ze eens dacht te kuisen met de compressor.

Biltin bearing inside
Biltin lager met ingebouwde spacer (aan de binnenkant).

Bilting bearing outside
Biltin lager met ingebouwde speedring (aan de buitenkant).

Ondertussen heb ik de nieuwe lagers onder mijn longboard gemonteerd. Morgen nog eens een tripje maken en zien of ik echt een verschil kan merken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.